När det gäller köp av splitter nya bilar som inte har rullat mer än ut från fabriken är det inte mycket som behöver kontrolleras. Är det däremot en begagnad bil är det desto viktigare att du som bilköpare gör noggranna kontroller.
Bilens tidigare skulder
Det kan vara klokt att ringa till Transportstyrelsen för att ta reda på om bilen har några skulder innan köpet. Tidigare skatteskulder, trängselskatteskulder och parkeringsanmärkningar kan du som ny bilägare annars få betala. Om de gamla skatteskulderna är höga går bilen inte heller att ställa på och då får den inte köras innan alla skatteskulder är betalade.
Provkör bilen
Provkör alltid en bil innan köpet och gör provkörningen ordentligt. Det räcker inte med en tur på någon minut. Accelerera, bromsa, sväng och gör sakerna på riktigt. Det är då du hör om bilen låter konstigt eller om den går hackigt eller lustigt. Det är också under en provkörning du känner om bilen är något för dig eller inte. Det tar ett tag att vänja sig vid en ny bil men ibland känns det helt fel med en gång och då kan man i regel lita på magkänslan.
Titta på besiktningsprotokoll
Som bilköpare bör du alltid få se bilens besiktningsprotokoll. Om de inte finns kan det vara så att bilsäljaren försöker lura dig. På protokollet står alla brister, och även olika bra att veta saker om bilen. Det kan vara bra för dig att känna till de sakerna. Kanske är det rostskador på balkar som behöver åtgärdas inom en snar framtid, eller så är det något annat som behöver göras.
Besiktiga bilen
Om bilen inte är nybesiktigad när du tittar på den kan du fråga säljaren om det är okej att du åker och besiktigar den. Många stationer har drop in besiktning och en ärlig säljare bör inte ha något emot saken. Tänk dock på att du får betala avgiften för besiktningen oavsett om bilen går igenom eller inte. När du får veta resultatet kan du sedan se om du vill gå vidare med bilköpet eller inte. Går bilen inte igenom men felen är lätt avhjälpta kanske det är en bra bil för pengarna när problemen är åtgärdade? Är problemen dyra att reparera eller om felen är många kan det vara bättre att låta bilen bli kvar hos säljaren.